Zaproszonych do udziału w tym wydarzeniu zostało ponad 300 pracodawców i przedsiębiorców; instytucje pozarządowe i instytucje samorządowe; osoby, które otrzymały wsparcie z PUP na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej; członkowie Powiatowej Rady Rynku Pracy; Radni Powiatowi i Gminni oraz Dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych.
Konferencja składała się z dwóch części: część prelekcyjna oraz panel dyskusyjny. Przedstawiono prezentacje w następujących tematach:
1. „Powiatowy Urząd Pracy w Strzelinie dla Pracodawców w latach 2014-2018"- Anna Horodyska dyrektor PUP Strzelin;
2. „ Szanse i możliwości wsparcia przedsiębiorców w ramach działań Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy" - Ewa Grzebieniak dyrektor DWUP;
3. „Rola Dolnośląskich Pracodawców we wspieraniu i rozwoju przedsiębiorczości w regionie" - Artur Sawrycz Wiceprezes Zarządu Dolnośląskich Pracodawców;
4. „Możliwości pozyskania środków dla przedsiębiorstw w ramach działalności DAWG" - Czesława Pieklik Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej .
Po prelekcjach rozpoczął się panel dyskusyjny, do którego zaproszone zostały osoby z różnych środowisk tak, aby przedstawić różnorodny punkt widzenia zagadnienia jakim są procesy zachodzące na rynku pracy. W tym celu poproszono do udziału Panią Dorotę Pawnuk Burmistrz Miasta i Gminy Strzelin; Panią Krystynę Kobel- Buys Prezes Stowarzyszenia św. Celestyna w Mikoszowie; Pana Mariana Stopę przedsiębiorcę, właściciela firmy PEGAZ oraz członka Powiatowej Rady Rynku Pracy; Pawła Dorczyńskiego pracodawcę, właściciela GEOLEX Przedsiębiorstwa Geodezyjno-Usługowego w Strzelinie oraz Panią Iwonę Zarzyczańską Wicedyrektora ds. zawodowych z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelinie.
Panel dyskusyjny prowadzony był w innowacyjnej formie rozmowy moderowanej przez Annę Horodyską dyrektora PUP. Uczestnikom dyskusji zadane zostały następujące pytania:
1. Jaki wpływ na relacje pracodawca-pracownik ma podniesienie minimalnego wynagrodzenia za pracę?
2. Czy wg Państwa koszt zatrudnienia pracownika na dzień dzisiejszy jest na odpowiednim poziomie, czy też obniżenie kosztów pracodawcy wpłynęłoby na zwiększenie zatrudnienia lub podniesienie zatrudnienia?
3. Czy wg Państwa oferta edukacyjna realizowane przez nasze placówki oświatowe jest dostosowana do rynku pracy?
4. Jakie trudności napotykają Państwo w pozyskiwaniu kandydatów do pracy?
5. Czy napływ cudzoziemców na rynek pracy zabiera pracę polskim pracownikom? Czy wpływa to na ich jakość pracy?
Dyskusja była bardzo ożywiona, przebiegała dynamicznie i rzeczowo. W trakcie jej trwania zwrócono uwagę na trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników oraz zbyt wysokie koszty związane z ich zatrudnieniem. Temat dotyczący oferty edukacyjnej do rynku pracy okazał się bardzo złożony ze względu na długi proces kształcenia przyszłych pracowników i nie zawsze adekwatny do aktualnych potrzeb rynku pracy. Uczestnicy z aprobatą odnieśli się do pracy cudzoziemców jako uzupełnienie braków kadrowych, w niektórych grupach zawodowych.
Spotkanie potwierdziło potrzebę współpracy różnych środowisk, celem wypracowania wspólnej ścieżki w procesach edukacji, przekwalifikowania pracowników oraz zatrzymania ich na lokalnym rynku pracy.
Było to wydarzenie długo oczekiwane na rynku pracy, podczas którego sformułowano konkretne wnioski, które zostaną przekazane do MRPiPS:
1. Ponowne uruchomienie programu -30.
2. Obniżenie kosztów pracy dla osób niewykwalifikowanych, które potrzebują dodatkowego wsparcia ze strony pracodawców.
3. Propozycja szerokiej debaty na polu edukacja – praca.
JW,HS